<\/p>\n
W tym artykule zajmiemy si\u0119 konkretnymi przyk\u0142adami przydatnych pyta\u0144<\/strong> i odpowiedzi<\/strong> w angielskim. Jednocze\u015bnie, b\u0119dziemy unika\u0107 zbytniego zag\u0142\u0119biania si\u0119 w gramatyk\u0119 i jakie\u015b skomplikowane nazwy – ma by\u0107 prosto i przydatnie \ud83d\ude42<\/p>\n <\/p>\n Pytania og\u00f3lne, czyli takie, na kt\u00f3re odpowied\u017a to TAK lub NIE<\/strong><\/p>\n Jednym ze sposob\u00f3w jest tworzenie pyta\u0144\u00a0przez zmian\u0119 kolejno\u015bci s\u0142\u00f3w w zdaniu<\/strong>:<\/p>\n Je\u015bli mamy zdanie:<\/p>\n He is very talented. (On jest bardzo utalentowany.)<\/p>\n Mo\u017cemy przestawi\u0107 s\u0142owa i zapyta\u0107:<\/p>\n Is he very talented?<\/strong> (Czy jest on bardzo utalentowany?)<\/p>\n Potencjalne odpowiedzi:<\/p>\n Yes, he is. (Tak, on jest.)<\/p>\n No, he isn’t. (Nie, on nie jest).<\/p>\n Inny przyk\u0142ad – dla zdania twierdz\u0105cego:<\/p>\n You were yesterday in London. (By\u0142e\u015b wczoraj w Londynie.)<\/p>\n Mo\u017cemy zapyta\u0107:<\/p>\n Were you\u00a0yesterday in London?<\/strong> (Czy by\u0142e\u015b wczoraj w Londynie?)<\/p>\n Yes, I was. (Tak, by\u0142em.)<\/p>\n No, I wasn’t. (Nie, nie by\u0142em.)<\/p>\n Inne przyk\u0142ady – z tak zwanymi czasownikami modalnymi:<\/p>\n Can I sit here?<\/strong> (Czy mog\u0119 tu usi\u0105\u015b\u0107?)<\/p>\n Yes, please. (Tak, prosz\u0119.)<\/p>\n May I have a tea, please?<\/strong> (M\u00f3g\u0142bym dosta\u0107 herbat\u0119, prosz\u0119?)<\/p>\n Sure. (Pewnie).<\/p>\n Pytanie przez do<\/strong> \/ does <\/strong>w czasie tera\u017aniejszym prostym:<\/p>\n Do you like your current job?<\/strong> (Czy lubisz swoj\u0105 aktualn\u0105 prac\u0119?)<\/p>\n Yes, I do. (Tak, lubi\u0119.)<\/p>\n No, I don’t. (Nie, nie lubi\u0119.)<\/p>\n Does he eat meat?<\/strong> (Czy on je mi\u0119so?)<\/p>\n Yes, he does. (Tak, on je.)<\/p>\n No, he doesn’t. He is a vegan. (Nie, on nie je. Jest weganinem).<\/p>\n Pytanie przez did<\/strong> – w czasie przesz\u0142ym prostym:<\/p>\n Je\u015bli mamy np. takie zdanie twierdz\u0105ce:<\/p>\n You wrote him an email. (Napisa\u0142e\u015b do niego maila).<\/p>\n Mo\u017cemy zapyta\u0107:<\/p>\n Did you write him an email?<\/strong> (Czy napisa\u0142e\u015b do niego maila?)<\/p>\n Yes, I did. (Tak, napisa\u0142em.)<\/p>\n No, I didn’t. (Nie, nie napisa\u0142em.)<\/p>\n Pytanie przez have<\/strong> (czas przesz\u0142o-tera\u017aniejszy):<\/p>\n Twierdzenie:<\/p>\n I have seen this movie. (Widzia\u0142em ten film.)<\/p>\n Have you seen this movie?<\/strong> (Czy widzia\u0142e\u015b ten film?)<\/p>\n Yes, I have. (Tak, widzia\u0142em.)<\/p>\n No, I haven’t. (Nie, nie widzia\u0142em.)<\/p>\n Pytanie przez would, <\/strong>czyli gdybanie, co by by\u0142o, gdyby:<\/p>\n Twierdzenie:<\/p>\n I would try if I had a chance. (Spr\u00f3bowa\u0142bym, gdybym mia\u0142 okazj\u0119.)<\/p>\n Would you try if you had a chance?<\/strong> (Spr\u00f3bowa\u0142by\u015b, gdyby\u015b mia\u0142 okazj\u0119?)<\/p>\n Yes, I would. (Tak, spr\u00f3bowa\u0142bym.) Pytanie przez will, <\/strong>w czasie przysz\u0142ym prostym:<\/p>\n Twierdzenie:<\/p>\n I will be there when\u00a0you come back. (B\u0119d\u0119 tam, kiedy wr\u00f3cisz.)<\/p>\n Will you be there when I come back?<\/strong> (Czy b\u0119dziesz tam, kiedy wr\u00f3c\u0119?)<\/p>\n Yes, I will. (Tak, b\u0119d\u0119.)<\/p>\n No, I will not.\u00a0(Nie, nie b\u0119d\u0119).<\/p>\n Lub:<\/p>\n No, I won’t. (Nie, nie b\u0119d\u0119).<\/p>\n Pytania szczeg\u00f3\u0142owe – tzw. WH-questions<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Te pytania maj\u0105 to do siebie, \u017ce zaczynaj\u0105 si\u0119 zwykle od liter „Wh”. Chodzi w nich o konkretne informacje. Oto przyk\u0142ady:<\/p>\n What, czyli co.<\/p>\n What would you like for lunch?<\/strong> (Co chcia\u0142by\u015b na lancz?)<\/p>\n I think a sandwich with tuna will be ideal. (My\u015bl\u0119, \u017ce kanapka z tu\u0144czykiem b\u0119dzie idealna.)<\/p>\n Where, czyli gdzie.<\/p>\n Where should we meet after work?<\/strong> (Gdzie powinni\u015bmy si\u0119 spotka\u0107 po pracy?)<\/p>\n Let’s meet in the park. (Spotkajmy si\u0119 w parku.)<\/p>\n Why, czyli dlaczego.<\/p>\n Why didn’t you come to the park?<\/strong> (Dlaczego nie przyszed\u0142e\u015b do parku?)<\/p>\n Sorry, I forgot about our meeting. (Przepraszam, zapomnia\u0142em o naszym spotkaniu.)<\/p>\n Which, czyli kt\u00f3ry.<\/p>\n Which one is cheaper?<\/strong> (Kt\u00f3ry jest ta\u0144szy?)<\/p>\n That one. (Tamten.)<\/p>\n When, czyli kiedy.<\/p>\n When are you going back to Poland?<\/strong> (Kiedy jedziesz z powrotem do Polski?)<\/p>\n Probably in the middle of December. (Prawdopodobnie w po\u0142owie grudnia.)<\/p>\n Who, czyli kto.<\/p>\n Who discovered America?<\/strong> (Kto odkry\u0142 Ameryk\u0119?)<\/p>\n It was Columbus, wasn’t it?<\/strong> (To by\u0142 Kolumb, czy\u017c nie?)<\/p>\n Nie ma to jak odpowiedzie\u0107 pytaniem na pytanie \ud83d\ude42<\/p>\n How, czyli jak.<\/p>\n How\u00a0do you say „sausage” in Polish?<\/strong> (Jak m\u00f3wi si\u0119 „kie\u0142basa” po polsku?)<\/p>\n Kie\u0142basa. \ud83d\ude42<\/p>\n Whose, czyli czyj.<\/p>\n Whose car is this?<\/strong> (Czyj to samoch\u00f3d?)<\/p>\n I think it’s Mark’s. (My\u015bl\u0119, \u017ce Marka.)<\/p>\n Pytania po\u015brednie<\/strong><\/p>\n Pytania te sk\u0142adaj\u0105 si\u0119 z cz\u0119\u015bci pytaj\u0105cej i stwierdzenia.<\/p>\n Przyk\u0142ad:<\/p>\n Do you know where my glasses are?<\/strong> (Czy wiesz, gdzie s\u0105 moje okulary?)<\/p>\n I don’t know. (Nie wiem.)<\/p>\n I wonder why he didn’t call.<\/strong> (Zastanawiam si\u0119, dlaczego on nie zadzwoni\u0142.)<\/p>\n Maybe he forgot. (Mo\u017ce zapomnia\u0142.)<\/p>\n Could\u00a0you tell me where your sister is?<\/strong> (Czy mo\u017cesz mi powiedzie\u0107, gdzie jest Twoja siostra?)<\/p>\n She is on a train to Paris. (Ona jest w poci\u0105gu do Pary\u017ca.)<\/p>\n I want to know if they will support me in the team meeting.<\/strong> (Chc\u0119 wiedzie\u0107, czy udziel\u0105 mi wsparcia podczas zebrania zespo\u0142u.)<\/p>\n Podsumowanie<\/strong><\/p>\n Schematy pyta\u0144, kt\u00f3re s\u0105 zawarte w tym artykule, pomog\u0105 Ci zbudowa\u0107\u00a0w\u0142asne pytania – wystarczy wymieni\u0107 niekt\u00f3re s\u0142owa w danym pytaniu i ju\u017c ten sam schemat mo\u017ce s\u0142u\u017cy\u0107 do pytania o co\u015b innego.<\/p>\n Poprawne zadawanie pyta\u0144 nie jest tak\u0105 prost\u0105 spraw\u0105, bo mocno ociera si\u0119 o gramatyk\u0119 – wyst\u0119puj\u0105 tu konstrukcje r\u00f3\u017cnych czas\u00f3w, odmiany czasownik\u00f3w (w tym nieregularnych) i mo\u017ce to powodowa\u0107\u00a0problemy dla os\u00f3b pocz\u0105tkuj\u0105cych.<\/p>\n Warto s\u0142ucha\u0107 wyk\u0142ad\u00f3w czy wywiad\u00f3w po angielsku, a nawet po prostu radia, czy te\u017c\u00a0ogl\u0105da\u0107 filmy i seriale – wtedy ca\u0142e poprawne struktury pyta\u0144 b\u0119d\u0105 nam wchodzi\u0107 do g\u0142owy i to zupe\u0142nie bez wysi\u0142ku. Je\u015bli interesuje Ci\u0119 wi\u0119cej przyk\u0142ad\u00f3w cz\u0119sto u\u017cywanych, przydatnych zwrot\u00f3w po angielsku, zobacz: Nauka m\u00f3wienia: 500 superprzydatnych angielskich zwrot\u00f3w<\/a>.<\/p>\n Wi\u0119cej na temat czas\u00f3w i gramatyki mo\u017cna znale\u017a\u0107 tutaj: Gramatyka angielska …skr\u00f3cona do minimum<\/a>.<\/p>\n
\nNo, I wouldn’t. (Nie, nie spr\u00f3bowa\u0142bym).<\/p>\n