<\/p>\n
Cz\u0119sto dzieje si\u0119 tak, \u017ce osoba, kt\u00f3ra mia\u0142a w szkole same pi\u0105tki z angielskiego, jedzie do Anglii i po prostu nie mo\u017ce si\u0119 dogada\u0107.<\/p>\n
Lata szko\u0142y, w kt\u00f3rej oceniano rygorystycznie ka\u017cdy b\u0142\u0105d, powoduj\u0105, \u017ce m\u00f3wienie budzi strach.<\/p>\n
Nie wspominaj\u0105c ju\u017c o tym, \u017ce na nauk\u0119 m\u00f3wienia po\u015bwi\u0119ca si\u0119 w szko\u0142ach mniej czasu ni\u017c na sprawdzanie obecno\u015bci.<\/p>\n
Ale nawet nie to jest najgorsze.<\/p>\n
Najgorsze jest to, \u017ce w tradycyjnej edukacji sugeruje si\u0119, \u017ce zanim co\u015b powiesz, musisz sobie u\u0142o\u017cy\u0107
\nca\u0142e zdanie w g\u0142owie, robi\u0105c przegl\u0105d ca\u0142ej gramatyki i wszystkich mo\u017cliwych odmian przy okazji.<\/p>\n
<\/p>\n
Nie wiem czy wiesz, ale ksi\u0105\u017cki do angielskiej gramatyki najcz\u0119\u015bciej maj\u0105 po 400 stron, s\u0105 po angielsku i nie mo\u017cna za bardzo z nich korzysta\u0107 bez pomocy nauczyciela.<\/p>\n
I teraz kto\u015b od Ciebie oczekuje, \u017ce u\u0142amku sekundy pomy\u015blisz, co chcesz powiedzie\u0107, przypomnisz sobie ca\u0142\u0105 gramatyk\u0119, by to w odpowiedni spos\u00f3b sformu\u0142owa\u0107 i potem to powiesz, najlepiej bez \u017cadnego b\u0142\u0119du i jeszcze z idealn\u0105 wymow\u0105.<\/p>\n
To tak nie dzia\u0142a.<\/p>\n
Nie ma szans.<\/p>\n
To podej\u015bcie skutkuje tylko przed\u0142u\u017caj\u0105c\u0105 si\u0119, niekomfortow\u0105 cisz\u0105 po tym, jak kto\u015b zada\u0142 Ci pytanie po angielsku i to nawet takie, kt\u00f3re rozumiesz i na kt\u00f3re chcesz odpowiedzie\u0107.<\/p>\n
Co wi\u0119c dzia\u0142a?<\/p>\n
Twoja odpowied\u017a musi by\u0107 w\u0142a\u015bciwie automatyczna.<\/strong><\/p>\n Dok\u0142adnie tak, jak to ma miejsce, kiedy m\u00f3wisz po polsku.<\/p>\n Nie zastanawiasz si\u0119 przecie\u017c od zera, jak odmieni\u0107 czasownik, gdzie umie\u015bci\u0107 przymiotnik i jaki czas zastosowa\u0107 w zdaniu.<\/p>\n No dobrze, ale jak to zrobi\u0107?<\/p>\n Przede wszystkim, \u017ceby dobrze m\u00f3wi\u0107, trzeba DU\u017bO s\u0142ucha\u0107<\/strong>.<\/p>\n Znajd\u017a seriale, wywiady czy wyk\u0142ady na YouTube na interesuj\u0105ce Ci\u0119 tematy, ogl\u0105daj je i ws\u0142uchuj si\u0119 w angielski.<\/p>\n Najlepiej puszczaj po kilka razy to samo nagranie.<\/p>\n Chodzi o to, by pod\u015bwiadomo\u015b\u0107 przyzwyczai\u0142a si\u0119 do angielskiego i by zapami\u0119ta\u0107 ca\u0142e poprawne zdania, sformu\u0142owania i wyra\u017cenia.<\/p>\n To si\u0119 oczywi\u015bcie nie stanie z dnia na dzie\u0144.<\/p>\n Istnieje jednak pewien trick.<\/p>\n Ot\u00f3\u017c bardzo przyspieszy\u0107 ten proces mo\u017ce poznanie schemat\u00f3w zda\u0144, kt\u00f3re najcz\u0119\u015bciej wyst\u0119puj\u0105 w j\u0119zyku.<\/p>\n Takich, dzi\u0119ki kt\u00f3rym mo\u017cna potem wygenerowa\u0107 tysi\u0105ce poprawnych zda\u0144.<\/p>\n Np. „Czy mog\u0119 skorzysta\u0107 z internetu?”.<\/p>\n Taki zwrot mo\u017cesz u\u017cy\u0107 do zapytania:<\/p>\n „Czy mog\u0119 skorzysta\u0107 z telefonu?” A nawet:<\/p>\n „Czy mog\u0119 skorzysta\u0107 z Twojej drukarki\/kosiarki\/kartki\/\u0142adowarki? itd.<\/p>\n Wymieniasz na przyk\u0142ad jedno ze s\u0142\u00f3w na takie, kt\u00f3re pasuje do danej sytuacji i od razu masz pewno\u015b\u0107, \u017ce m\u00f3wisz poprawnie.<\/p>\n Naucz si\u0119 np. dwudziestu takich przydatnych schemat\u00f3w i znaj\u0105c jednocze\u015bnie troch\u0119 s\u0142\u00f3wek mo\u017cesz wyrazi\u0107 poprawnie setki r\u00f3\u017cnych rzeczy, bez zastanawiania si\u0119 nad gramatyk\u0105.<\/p>\n Poprawnego m\u00f3wienia w najcz\u0119stszych sytuacjach, bez my\u015blenia o gramatyce, mo\u017cesz nauczy\u0107 si\u0119 tutaj:<\/p>\n http:\/\/www.1000-slow.pl\/500-zwrotow\/<\/a><\/p>\n Owocnej nauki!<\/p>\n
\n„Czy mog\u0119 skorzysta\u0107 z toalety?”
\n„Czy mo\u017cemy skorzysta\u0107 z internetu?”<\/p>\n