Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /1000-slow.pl/blog/wp-includes/post-template.php:1) in /1000-slow.pl/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /1000-slow.pl/blog/wp-includes/post-template.php:1) in /1000-slow.pl/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /1000-slow.pl/blog/wp-includes/post-template.php:1) in /1000-slow.pl/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /1000-slow.pl/blog/wp-includes/post-template.php:1) in /1000-slow.pl/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /1000-slow.pl/blog/wp-includes/post-template.php:1) in /1000-slow.pl/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /1000-slow.pl/blog/wp-includes/post-template.php:1) in /1000-slow.pl/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /1000-slow.pl/blog/wp-includes/post-template.php:1) in /1000-slow.pl/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /1000-slow.pl/blog/wp-includes/post-template.php:1) in /1000-slow.pl/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":857,"date":"2022-12-22T19:22:09","date_gmt":"2022-12-22T19:22:09","guid":{"rendered":"https:\/\/1000-slow.pl\/blog\/?p=857"},"modified":"2023-10-28T16:16:22","modified_gmt":"2023-10-28T16:16:22","slug":"co-to-sa-mnemotechniki-i-jak-je-wykorzystac-w-nauce-angielskiego","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/1000-slow.pl\/blog\/co-to-sa-mnemotechniki-i-jak-je-wykorzystac-w-nauce-angielskiego\/","title":{"rendered":"Jak wykorzysta\u0107 mnemotechniki w nauce angielskiego?"},"content":{"rendered":"\n
Mnemotechniki <\/strong>to techniki pami\u0119ciowe, kt\u00f3re s\u0105 u\u017cywane do szybkiego zapami\u0119tywania informacji. S\u0105 one szczeg\u00f3lnie przydatne w sytuacjach, gdzie trzeba zapami\u0119ta\u0107 du\u017co informacji w kr\u00f3tkim czasie lub gdy dana informacja jest trudna do zapami\u0119tania. Mnemotechniki opieraj\u0105 si\u0119 na wykorzystaniu naszej naturalnej zdolno\u015bci do tworzenia obraz\u00f3w i skojarze\u0144, co pozwala na zapami\u0119tanie informacji w spos\u00f3b bardziej trwa\u0142y i \u0142atwiejszy do odtworzenia.<\/p>\n\n\n\n
Istnieje wiele r\u00f3\u017cnych mnemotechnik, takich jak:<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n
\n
Technika zakotwiczenia:<\/strong> u\u017cywana do \u0142\u0105czenia nowych s\u0142\u00f3w z ich znaczeniem poprzez tworzenie skojarze\u0144 z obrazami lub innymi s\u0142owami, kt\u00f3re ju\u017c znasz.<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n
\n
Technika rymowania<\/strong>: polega na tworzeniu rym\u00f3w z informacjami, kt\u00f3re chcemy zapami\u0119ta\u0107.<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n
\n
Technika tworzenia obraz\u00f3w:<\/strong> polega na wyobra\u017caniu sobie obraz\u00f3w zwi\u0105zanych z informacjami, kt\u00f3re chcemy zapami\u0119ta\u0107.<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n
\n
Technika tworzenia historii: <\/strong>polega na \u0142\u0105czeniu informacji w logiczn\u0105 ca\u0142o\u015b\u0107, tworz\u0105c opowie\u015b\u0107 lub histori\u0119.<\/li>\n<\/ul>\n\n\n\n
S\u0105 to tylko niekt\u00f3re przyk\u0142ady mnemotechnik, istnieje ich zdecydowanie wi\u0119cej.<\/p>\n\n\n\n
W jaki spos\u00f3b mo\u017cna wykorzysta\u0107 mnemotechniki w nauce j\u0119zyka angielskiego?<\/strong><\/p>\n\n\n\n
Oto kilka praktycznych przyk\u0142ad\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n
Technika zakotwiczenia:<\/strong> Je\u015bli chcesz nauczy\u0107 si\u0119 s\u0142owa „orange<\/em>” (pomara\u0144czowy), mo\u017cesz stworzy\u0107 skojarzenie pomi\u0119dzy tym s\u0142owem, a obrazem pomara\u0144czy, np. mo\u017cesz sobie wyobrazi\u0107, \u017ce pomara\u0144cza ma na sobie du\u017cy, niebieski napis „O-range”. To skojarzenie pomo\u017ce Ci zapami\u0119ta\u0107, \u017ce „orange” oznacza pomara\u0144czowy.<\/p>\n\n\n\n
Technika rymowania:<\/strong> Je\u015bli chcesz nauczy\u0107 si\u0119 s\u0142owa „phone<\/em>” (telefon), mo\u017cesz stworzy\u0107 rym z tym s\u0142owem, np: „I use my phone, all alone.” (U\u017cywam swojego telefonu, samotnie). To skojarzenie pomo\u017ce Ci zapami\u0119ta\u0107, \u017ce „phone<\/em>” oznacza telefon.<\/p>\n\n\n\n
Technika tworzenia obraz\u00f3w:<\/strong> Je\u015bli chcesz nauczy\u0107 si\u0119 s\u0142owa „book<\/em>” (ksi\u0105\u017cka), mo\u017cesz sobie wyobrazi\u0107 obraz ksi\u0105\u017cki, kt\u00f3ra jest tak du\u017ca, \u017ce nie mie\u015bci si\u0119 na p\u00f3\u0142ce. Ponadto, ta ksi\u0105\u017cka ma na ok\u0142adce napis „Look at this book, it’s big!” (Sp\u00f3jrz na t\u0119 ksi\u0105\u017ck\u0119, jest du\u017ca!). To skojarzenie pomo\u017ce ci zapami\u0119ta\u0107, \u017ce „book<\/em>” oznacza ksi\u0105\u017ck\u0119.<\/p>\n\n\n\n
Technika tworzenia historii:<\/strong> Je\u015bli chcesz nauczy\u0107 si\u0119 r\u00f3\u017cnych przymiotnik\u00f3w stopniuj\u0105cych w j\u0119zyku angielskim, mo\u017cesz stworzy\u0107 histori\u0119 opowiadaj\u0105c\u0105 o r\u00f3\u017cnych przedmiotach, kt\u00f3re s\u0105 coraz wi\u0119ksze lub coraz mniejsze. Na przyk\u0142ad: „I have a small pencil. My friend has a medium pencil. My teacher has a large pencil.” <\/em>(Mam ma\u0142y o\u0142\u00f3wek. M\u00f3j przyjaciel ma \u015bredni o\u0142\u00f3wek. Moja nauczycielka ma du\u017cy o\u0142\u00f3wek). Ta historia pomo\u017ce ci zapami\u0119ta\u0107 r\u00f3\u017cne przymiotniki stopniuj\u0105ce w j\u0119zyku angielskim.<\/p>\n\n\n\n