Zasady tworzenia liczby pojedynczej i mnogiej w j\u0119zyku angielskim<\/strong><\/p>\n\n\n\nW j\u0119zyku angielskim istniej\u0105 pewne zasady tworzenia liczby pojedynczej i mnogiej. Zasadniczo, aby utworzy\u0107 liczb\u0119 mnog\u0105, nale\u017cy do podstawowej formy dodawa\u0107 ko\u0144c\u00f3wk\u0119 „-s”.<\/p>\n\n\n\n
Przyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
one book (jedna ksi\u0105\u017cka)
two books (dwie ksi\u0105\u017cki)<\/em>
<\/p>\n\n\n\nIstniej\u0105 jednak wyj\u0105tki od tej regu\u0142y. Przyk\u0142adowo, je\u015bli s\u0142owo ko\u0144czy si\u0119 na „-s”, „-sh”, „-ch” lub „-x”, to aby utworzy\u0107 liczb\u0119 mnog\u0105, nale\u017cy do niego doda\u0107 ko\u0144c\u00f3wk\u0119 „-es”.<\/p>\n\n\n\n
Przyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
one box (jedna skrzynka)
two boxes (dwie skrzynki)
one brush (jedna szczotka)
two brushes (dwie szczotki)<\/em><\/p>\n\n\n\nJe\u015bli s\u0142owo ko\u0144czy si\u0119 na „-y” po sp\u00f3\u0142g\u0142osce, to aby utworzy\u0107 liczb\u0119 mnog\u0105, nale\u017cy zamieni\u0107 „-y” na „-ies”.<\/p>\n\n\n\n
Przyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
one baby (jedno dziecko)
two babies (dwoje dzieci)<\/em><\/p>\n\n\n\n<\/p>\n\n\n\n
Przymiotniki i przys\u0142\u00f3wki<\/strong>
<\/p>\n\n\n\nPrzymiotniki to s\u0142owa, kt\u00f3re okre\u015blaj\u0105 cechy lub w\u0142a\u015bciwo\u015bci rzeczownik\u00f3w lub zaimk\u00f3w. Przyk\u0142ady przymiotnik\u00f3w to: big (du\u017cy), small (ma\u0142y), happy (szcz\u0119\u015bliwy), sad (smutny).<\/em><\/p>\n\n\n\nPrzys\u0142\u00f3wki to s\u0142owa, kt\u00f3re okre\u015blaj\u0105 spos\u00f3b, w jaki co\u015b jest robione lub jaki\u015b stan, kt\u00f3ry istnieje. Przyk\u0142ady przys\u0142\u00f3wk\u00f3w to: slowly (powoli), quickly (szybko), carefully (ostro\u017cnie), loudly (g\u0142o\u015bno).<\/em><\/p>\n\n\n\nR\u00f3\u017cnice mi\u0119dzy przymiotnikami a przys\u0142\u00f3wkami:<\/strong><\/p>\n\n\n\nPrzymiotniki zawsze opisuj\u0105 rzeczownik lub zaimek, natomiast przys\u0142\u00f3wki mog\u0105 opisywa\u0107 r\u00f3\u017cne cz\u0119\u015bci zdania.<\/p>\n\n\n\n
Przymiotniki zawsze zajmuj\u0105 pozycj\u0119 przed rzeczownikiem lub zaimkiem, natomiast przys\u0142\u00f3wki mog\u0105 zajmowa\u0107 r\u00f3\u017cne pozycje w zdaniu.<\/p>\n\n\n\n
Przyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
The big cat (du\u017cy kot)<\/em> – przymiotnik opisuje rzeczownik „cat”
He speaks slowly (on m\u00f3wi powoli) <\/em>– przys\u0142\u00f3wek opisuje spos\u00f3b m\u00f3wienia
<\/p>\n\n\n\nStopniowanie przymiotnik\u00f3w i przys\u0142\u00f3wk\u00f3w<\/strong><\/p>\n\n\n\nPrzymiotniki i przys\u0142\u00f3wki mog\u0105 mie\u0107 r\u00f3\u017cne stopnie por\u00f3wnania, kt\u00f3re s\u0142u\u017c\u0105 do okre\u015blenia stopnia nasilenia lub wy\u017cszo\u015bci pewnych cech lub stan\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n
Stopie\u0144 wy\u017cszy przymiotnik\u00f3w i przys\u0142\u00f3wk\u00f3w tworzy si\u0119 za pomoc\u0105 przedrostka „more” lub dodaj\u0105c ko\u0144c\u00f3wk\u0119 „-er” do podstawowej formy.<\/p>\n\n\n\n
Przyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
more intelligent (bardziej inteligentny)
taller (wy\u017cszy)<\/em><\/p>\n\n\n\nStopie\u0144 najwy\u017cszy przymiotnik\u00f3w i przys\u0142\u00f3wk\u00f3w tworzy si\u0119 za pomoc\u0105 przedrostka „most” lub dodaj\u0105c ko\u0144c\u00f3wk\u0119 „-est” do podstawowej formy. <\/p>\n\n\n\n
Przyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
most intelligent (najbardziej inteligentny)
quickest (najszybszy)<\/em>
<\/p>\n\n\n\nStopie\u0144 ni\u017cszy przymiotnik\u00f3w i przys\u0142\u00f3wk\u00f3w tworzy si\u0119 za pomoc\u0105 przedrostka „less” oraz „least” dla stopnia najni\u017cszego. <\/p>\n\n\n\n
Przyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
less intelligent (mniej inteligentny)
least quickly (najwolniej)<\/em><\/p>\n\n\n\n<\/p>\n\n\n\n
Czasowniki modalne<\/strong><\/p>\n\n\n\nCzasowniki modalne to specjalne czasowniki, kt\u00f3re s\u0142u\u017c\u0105 do wyra\u017cania r\u00f3\u017cnych stopni pewno\u015bci, mo\u017cliwo\u015bci lub konieczno\u015bci. W j\u0119zyku angielskim istnieje kilka podstawowych czasownik\u00f3w modalnych, takich jak: can, could, may, might, must, should.<\/em><\/p>\n\n\n\nCan (m\u00f3c)<\/em><\/strong> jest u\u017cywane do wyra\u017cania mo\u017cliwo\u015bci lub umiej\u0119tno\u015bci.<\/p>\n\n\n\nPrzyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
I can speak English. (Potrafi\u0119 m\u00f3wi\u0107 po angielsku)
Can you play the piano? (Umiesz gra\u0107 na pianinie?)<\/em>
<\/p>\n\n\n\nCould (m\u00f3c, ale w przesz\u0142o\u015bci)<\/strong> jest u\u017cywane do wyra\u017cania mo\u017cliwo\u015bci w przesz\u0142o\u015bci.<\/p>\n\n\n\nPrzyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
I could speak English when I was a child. (Potrafi\u0142em m\u00f3wi\u0107 po angielsku, gdy by\u0142em dzieckiem)
Could you help me with my homework? (M\u00f3g\u0142by\u015b mi pom\u00f3c z prac\u0105 domow\u0105?)<\/em>
<\/p>\n\n\n\nMay (mo\u017ce)<\/strong> jest u\u017cywane do wyra\u017cania mo\u017cliwo\u015bci lub do zadawania pyta\u0144 o zgod\u0119.<\/p>\n\n\n\nPrzyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
It may rain tomorrow. (Jutro mo\u017ce pada\u0107)
May I use your pen? (Czy mog\u0119 u\u017cy\u0107 twojego d\u0142ugopisu?)<\/em><\/p>\n\n\n\nMight (mo\u017ce, ale wyra\u017ca mniej pewno\u015bci ni\u017c „may”)<\/strong> jest u\u017cywane do wyra\u017cania mo\u017cliwo\u015bci lub do zadawania pyta\u0144 o zgod\u0119 z mniejszym stopniem pewno\u015bci.<\/p>\n\n\n\nPrzyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
It might rain tomorrow. (Jutro mo\u017ce pada\u0107)
Might I use your pen? (Czy mog\u0119 u\u017cy\u0107 twojego d\u0142ugopisu?)<\/em><\/p>\n\n\n\nMust (musie\u0107) <\/strong>jest u\u017cywane do wyra\u017cania obowi\u0105zku lub konieczno\u015bci.<\/p>\n\n\n\nPrzyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
You must do your homework. (Musisz zrobi\u0107 swoje prace domowe)
She must be at work by 9 o’clock. (Ona musi by\u0107 w pracy o 9 rano)<\/em><\/p>\n\n\n\nShould (powinien) <\/strong>jest u\u017cywane do wyra\u017cania sugestii.<\/p>\n\n\n\nPrzyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
You should eat your vegetables. (Powiniene\u015b je\u015b\u0107 swoje warzywa)
She should visit her grandmother. (Ona powinna odwiedzi\u0107 swoj\u0105 babci\u0119)<\/em><\/p>\n\n\n\n<\/p>\n\n\n\n
Pytania<\/strong>
<\/p>\n\n\n\nW j\u0119zyku angielskim istniej\u0105 r\u00f3\u017cne sposoby tworzenia pyta\u0144, w zale\u017cno\u015bci od rodzaju pytania i informacji, jak\u0105 chcemy uzyska\u0107.<\/p>\n\n\n\n
Podstawowa zasada tworzenia pyta\u0144 polega na umieszczeniu czasownika przed podmiotem.<\/p>\n\n\n\n
Przyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
Are you hungry? (Czy jeste\u015b g\u0142odny?)
Do you have a car? (Czy masz samoch\u00f3d?)<\/em><\/p>\n\n\n\nPytania alternatywne to pytania, kt\u00f3re pytaj\u0105 o wyb\u00f3r pomi\u0119dzy dwoma lub wi\u0119cej opcjami. W j\u0119zyku angielskim pytania alternatywne tworzy si\u0119 za pomoc\u0105 s\u0142owa „or”.<\/p>\n\n\n\n
Przyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
Do you want coffee or tea? (Czy chcesz kaw\u0119 czy herbat\u0119?)
Are you coming with us or are you staying here? (Czy idziesz z nami czy zostajesz tu?)<\/em><\/p>\n\n\n\nPytania warunkowe to pytania, kt\u00f3re pytaj\u0105 o co\u015b, co zale\u017cy od okre\u015blonego warunku. W j\u0119zyku angielskim pytania warunkowe tworzy si\u0119 za pomoc\u0105 s\u0142\u00f3w „if” lub „whether”.<\/p>\n\n\n\n
Przyk\u0142ady:<\/p>\n\n\n\n
If it rains, will you stay at home? (Je\u015bli b\u0119dzie pada\u0107, zostaniesz w domu?)
Whether you like it or not, you have to do your homework. (Niezale\u017cnie od tego, czy ci si\u0119 to podoba, czy nie, musisz zrobi\u0107 swoj\u0105 prac\u0119 domow\u0105.)<\/em><\/p>\n\n\n\n<\/p>\n\n\n\n
Wnioski<\/strong><\/p>\n\n\n\nPrzedstawili\u015bmy najwa\u017cniejsze zasady gramatyki j\u0119zyka angielskiego dla pocz\u0105tkuj\u0105cych, takie jak: czasy gramatyczne, liczby, przymiotniki i przys\u0142\u00f3wki, czasowniki modalne oraz pytania. Je\u015bli interesuje Ci\u0119 dalsze zg\u0142\u0119bianie zagadnie\u0144 gramatycznych, polecamy nasz kurs gramatyki, skr\u00f3cony do minimum, TUTAJ. <\/a><\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Angielski to j\u0119zyk, kt\u00f3ry coraz cz\u0119\u015bciej staje si\u0119 niezb\u0119dny w wielu dziedzinach, zar\u00f3wno zawodowych, jak i prywatnych. Niezale\u017cnie od tego, czy chcemy podr\u00f3\u017cowa\u0107, studiowa\u0107 za granic\u0105, czy te\u017c po prostu lepiej porozumiewa\u0107 si\u0119 z obcokrajowcami, dobra znajomo\u015b\u0107 tego j\u0119zyka jest … Czytaj dalej →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":342,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[7],"tags":[],"class_list":["post-909","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-angielski-dla-poczatkujacych"],"aioseo_notices":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/1000-slow.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/909"}],"collection":[{"href":"https:\/\/1000-slow.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/1000-slow.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/1000-slow.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/1000-slow.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=909"}],"version-history":[{"count":29,"href":"https:\/\/1000-slow.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/909\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1615,"href":"https:\/\/1000-slow.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/909\/revisions\/1615"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/1000-slow.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/media\/342"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/1000-slow.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=909"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/1000-slow.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=909"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/1000-slow.pl\/blog\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=909"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}